مهمترین جاذبه های گردشگری

چهارمحال و بختیاری یکی از معدود استان‌های کشور است که مناطق طبیعی نظیر چشمه‌سارهای متعدد، آبشارهای گوناگون و کانون‌های گردشگری کم نظیری دارد به‌نحوی‌که در فصول مختلف سال جاذبه‌های گردشگری استان چشم گردشگران بسیاری را به خود دوخته است.

 

«اسداللهی» مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی چهار محال و بختیاری، اظهار کرد: جاذبه‌های گردشگری استان در شهرستان‌های نه‌گانه آن پراکنده شده به نحوی که انتخاب شهرستان برتر در زمینه‌ی کانون‌های گردشگری بسیار دشوار است.

 

وی با اشاره به مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌های نه‌گانه استان تصریح کرد: پارک ملت به عنوان «کمپینگ گردشگری» استان، در بخش شرقی شهرکرد با فضای سبز وسیعی وجود دارد که با توجه به کوهپایه‌ای، جنگلی بودن و وجود امکانات رفاهی، شهربازی، سرویس بهداشتی، آلاچیق، فضای نشیمن و پارکینگ، نظر هر مسافری را به خود جلب می‌کند، این پارک به علت چشم‌انداز مناسب و مسلط بودن بر شهر شهرکرد به عنوان «کمپینگ گردشگری» استان شناخته شده و می‌تواند اوقات خوشی را برای مسافران و گردشگران بوجود آورد.

 

مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پارک لاله و پارک تهلیجان نیز از جاذبه‌های گردشگری شهرستان شهرکرد است که به علت فراهم بودن زیرساخت‌ها و فضای سرسبز سالانه گردشگران فراوانی را به استان سرازیر می‌کند.

 

اسداللهی پل زمان‌خان را نگین گردشگری استان دانست و گفت: پل زمان‌خان یکی از پل‌های تاریخی با ارزش و قدیمی استان است که در مجاورت شهرستان سامان و 29 کیلومتری شهرکرد واقع است، تفکر اولیه‌ی ساخت پل در این مکان به دوره‌ی ساسانیان برمی‌گردد. در ادوار گذشته ایلات و عشایر بختیاری روی آن آمد و شد می‌کردند. این پل به دستور زمانخان یکی از سران ایل قشقایی که زمانی دامنه کوچ آنها تا این منطقه بر روی رودخانه زاینده رود احداث شد.

 

وی افزود: دهکده‌ی سیاحتی زاگرس که واحدهای اقامتی و مشرف به زاینده‌رود و پل زمان‌خان دارد، در مجاورت این پل بنا شده است. قرار گرفتن پل زمان‌خان بر روی آب‌های زاینده‌رود وجود مناظر طبیعی چشمگیر اطراف در کنار اقدامات عمرانی انجام شده، این منطقه را به یکی از قطب‌های گردشگری در استان تبدیل کرده است.

 

مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که گرداب بن به عنوان کانون گردشگری شهرستان بن از دیگر مناطق دیدنی استان است، افزود: این گرداب در روستایی به همین نام و در 23 کیلومتری شهرکرد مرکز استان در کنار کوهی واقع است که از زیر کوه آب بیرون می‌آید و تاکنون کسی نفهمیده که این آب سرچشمه‌اش کجاست و گردابی تشکیل داده که آب آن مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد.

 

به گفته‌ی اسداللهی، منطقه‌ی حفاظت شده‌ی «شیدا» در این شهرستان نیز مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراعت گردشگران است.

 

وی چشمه‌ی سیاه سرد را قطب گردشگری شهرستان بروجن دانست و گفت: چشمه‌ی سیاه سرد بروجن به علت داشتن ویژگی‌های منحصربه فرد، سالانه توجه هزاران گردشگر را به سمت خود جلب می‌کند. این چشمه که در 65 کیلومتری شهرکرد است به علت قرار گرفتن در یکی از پرترددترین مسیرهای ارتباطی کشور یعنی جاده خوزستان - بروجن - لردگان توانسته به یک مکان مناسب برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران و مسافران تبدیل شود.

 

مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: فضاسازی‌های مناسب اطراف چشمه و نزدیکی راه بر طرفداران این کانون سیاحتی افزوده و میل به بازدید از این گردش‌گاه را دوچندان کرده است. این چشمه در سال‌های آبسالی، حجم آب زیاد و گوارایی دارد. در اطراف این چشمه، بنابر وجود آب فراوان، باغ‌ها و ویلاهای فراوانی ساخته شده و کوچه باغ‌های باصفایی را تشکیل داده‌اند. این منطقه گردشگری در فصل تابستان به علت برخورداری از آب و هوای مناسب به یکی از شلوغ‌ترین مناطق گردشگری استان تبدیل شده و گردشگران فراوانی از نقاط مختلف کشور را به سمت خود جلب می‌کند.

 

اسداللهی افزود: تالاب گندمان، تالاب چغاخور و چشمه‌ی نقنه از دیگر جاذبه‌های این شهرستان هستند.

 

وی گفت: چشمه برم لردگان نیز بهترین تفرجگاه زمستانی استان است که در فصل زمستان دارای آب و هوایی سرد بوده و برای ورزش‌های زمستانی مناسب است، شهرستان لردگان به علت نزدیکی به استان خوزستان در فصل زمستان با معدل 12.5 درجه سانتیگراد اقلیم و آب و هوایی مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران دارد. چشمه برم از قطب‌های تفرج‌گاهی این شهرستان است که سالانه توجه هزاران نفر از گردشگران و مسافران را به سمت خود جلب می‌کند.

 

مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری افزود: جوشش چشمه‌های مصفای برم در مرکز شهر لردگان گردشگاهی با همین نام را در این شهر به وجود آورده است، چشمه برم در مرکز شهر لردگان در فاصله 150 کیلومتری شهرکرد قرار دارد و اطراف چشمه با مناظر بکر و زیبا از جاذبه‌های طبیعی استان است که علاوه بر تامین آب کشاورزی یکی از سرشاخه‌های کارون به حساب می‌آید، اطراف این چشمه به صورت پارکی برای تفرج و گذراندن اوقات فراغت اهالی شهر لردگان و گردشگران فضاسازی شده است. از امکانات و تسهیلات موجود در این چشمه برای بازدیدکنندگان می‌توان به جاده آسفالته، فضای سبز، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، سکوی نشیمن، دسترسی به واحد پذیرایی و اقامتی، تجهیزات جهت بازی کودکان و پارکینگ اشاره کرد.

 

به گفته‌ی اسداللهی، چشمه‌ی برم مالخلیفه، آبشار آتش‌گاه، پوشش جنگلی و دره‌هایی چون دره‌ی شوش، دره‌ی دلی، دره‌ی کل یا تنگ اذلب(شیطانی) و چهارطاق منج از مهم‌ترین منابع گردشگری این شهرستان است.

 

وی افزود: آبشار پیرغار نیز از زیباترین آبشارهای فصلی ایران است که به علت قرار گرفتن در استان پر برکت چهارمحال وبختیاری مدت آبدهی آن از دیگر آبشارهای فصلی کشو بیشتر است. این آبشار در محیط طبیعی بسیار زیبا و در نزدیکی یکی از زیباترین تفرجگاه‌های استان واقع است، این آبشار نام خود را از غاری آهکی و ناشناخته می‌گیرد که اهمیت تاریخی بسیار دارد و در روستایی به نام ده چشمه قرار دارد که آبی که از همین آبشار به زمین می‌ریزد از کنار این روستا گذشته و کشتزارهای زیادی را سیراب می‌کند. از مسیرهای ایجاد شده در کوه می‌توان با یک کوهپیمایی متوسط خود را به بالاترین نقطه‌ی آبشار و در ادامه‌ی مسیر با دنبال کردن آب به سرچشمه آن رسید. آبشار در جنوب غربی و 40 کیلومتری شهرکرد مرکز استان و در نزدیکی شهر فارسان در روستایی به نام ده چشمه واقع شده است.

 

وی تصریح کرد: غار و رودخانه‌ی سراب، «کمپینگ گردشگری» پارک لاله، چشمه‌ی قلعه و سد باباحیدر از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان فارسان بشمار می‌روند که سالانه توجه گردشگران و مسافران فراوانی را جلب می‌کنند.

 

مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که چشمه‌ی شلمزار قطب گردشگری شهرستان کیار است، خاطرنشان کرد: این چشمه هر سال در فصل بهار، تابستان و دو ماه اول پاییز توجه شمار فراوانی از گردشگران داخل و خارج از استان را به خود جذب می‌کند که حداقل یک روز را در کنار این چشمه سپری می‌کنند. این منطقه به علت واقع شدن در مسیر جاده‌ی شهرکرد - خوزستان می‌تواند محل مناسبی برای گردشگران باشد، رودخانه‌ی کیار، آبشار دره عشق و چشمه معدنی معدن از دیگر جاذبه‌های این شهرستان است.

 

اسداللهی ادامه داد: چشمه‌ی سرداب رستم‌آباد نیز در روستای رستم‌آباد از توابع شهرستان اردل است که چشم‌اندازها و مناظر بسیار زیبایی دارد و پذیرای صدها گردشگر و مسافر از نقاط مختلف است، برای راه مسافران اقدامات زیرساختی از قبیل جاده دسترسی، ساخت سکوی نشیمن و سرویس بهداشتی در این مکان انجام شده است.

 

به گفته‌ی وی، چشمه‌ی مولا، آبشار زردلیمه و چشمه‌ی سرخون از دیگر جاذبه‌های این شهرستان است.




موضوعات مرتبط: جاذبه های دیدنی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : برچسب:, | 12:6 | نویسنده : عبدالمجيد منصوري |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.